Hack4FI 2018 -kulttuurihackathon
Miten esimerkiksi Signe Branderin kuvat taittuisivat virtuaalitodellisuudeksi tai aikamatkaksi? Miten Sibelius ja Kansallisgallerian aarteet kohtaavat tulevassa musiikkimuseo Famessa? Entä minkälainen on tapahtuma, jonka osallistujat ideoivat viime vuonna Hobotram-virtuaalisovelluksen, joka päätettiin laajentaa kokonaiseksi näyttelyksi museon neloskerrokseen?
Hack4FI 2018 -kulttuurihackathon järjestetään tänä vuonna 5.–7.10. Helsingin kaupunginmuseossa yhteistyössä Open Knowledge Finland ry:n ja AvoinGLAM-verkoston kanssa. Tapahtumassa jakaudutaan ohjatusti tiimeihin ja työstetään suomalaisten muisti- ja kulttuuriorganisaatioiden avointa dataa ja digitaalisia sisältöjä hack-maratonin muodossa. Tavoitteena on edistää ihmisten osallisuutta kulttuuriin ja historiaan, sekä lisätä tietoa yhteisestä digitaalisesta kulttuuriperinnöstä.
Jo neljättä kertaa järjestettävä kulttuurihackathon tuo yhteen koodarit, taitelijat, muotoilijat, humanistit, opettajat ja kaikki muut, jotka ovat kiinnostuneita digitaalisesta kulttuuriperinnöstä ja moniammatillisesta yhteistyöstä.