Helsingin kaupunginmuseossa 300 000 kävijää seitsemässä kuukaudessa
Toukokuussa 2016 Senaatintorin kulmalla ovensa avannut uusi Helsingin kaupunginmuseo on kerännyt jo 300 000 kävijää. Ennätyksellinen kävijämäärä saavutettiin seitsemässä kuukaudessa.
Helsingin kaupunginmuseo avautui Senaatintorin kulmalla Torikortteleissa 13.5.2016. Uuden museon tavoitteena oli saavuttaa ensimmäisenä kokonaisena aukiolovuotenaan 200 000 kävijää. Tavoite saavutettiin neljässä kuukaudessa, ja seitsemässä kuukaudessa päästiin peräti 300 000 kävijään, mikä on Suomen museoiden kärkeä. Esimerkiksi Suomen vilkkaimpiin museoihin kuuluvassa Ateneumissa on käynyt koko vuoden 2016 aikana 350 000 ja Kiasmassa 300 000 museovierasta.
Helsingin kaupunginmuseo sijaitsee Senaatintorin kulmalla. Se muodostuu viidestä vanhasta rakennuksesta, modernista uudisosasta ja kolmesta viehättävästä sisäpihasta. Tällä hetkellä museossa voi vierailla Helsingin valitut palat -näyttelyssä, Lasten kaupungissa, Haju-aistikokemuksessa ja virtuaalielämys Aikakoneessa. Sisäpihoilla on esillä Alexander Reichsteinin He olivat täällä -valoteos 31.12.2016 asti.
– Kun avasimme museon, toivoimme että helsinkiläiset ottaisivat sen omakseen, sanoo museonjohtaja Tiina Merisalo. – Museota suunniteltiin ja rakennettiin alusta asti yhdessä kaupunkilaisten kanssa, ja uskon, että se näkyy nyt. Merisalon mukaan kävijämäärän taustalla ovat onnistuneet näyttelyt, kuten kesän jymymenestys Museum of Broken Relationships, mutta myös uusi museo kokonaiselämyksenä. – On ollut ilo nähdä kuinka museoon on löytänyt monenlaisia uusia käyttäjiä: piipahtajia, rauhallista työskentelypaikkaa kaipaavia ja uudenlaisten elämysten etsijöitä. Vapaan pääsyn museoon on helppo tulla! Merisalo sanoo.
Kävijät ovat ottaneet kaupunginmuseon omakseen, mutta museo on saanut myös muunlaista tunnustusta. Lasten kaupunki palkittiin Helsingin lapsiystävällisimpänä paikkana ja kulttuurin saavutettavuuden edistämisestä saatiin tunnustus Helsingin vammaisneuvostolta. Onnistuneesta brändiuudistuksesta ammentanut uuden museon lanseerauskampanja pääsi Effie-markkinointiviestintäkilpailun lyhyelle listalle. Lisäksi museo oli syksyllä ehdolla vuoden uudeksi museoksi kansainvälisen Leading Cultural Destinations Awards -kilpailun eurooppalaisten museoiden sarjassa, Tate Modern Switch Housen ja Museum Voorlindenin rinnalla.
-
Siivoustalkoot osana ympäristöohjelmaaTyön alla -blogi
-
Lähde kesäretkelle HelsinkiinUutiset